PNG מיגון charcoat

איזור תעשיה כפר חסידים

מהו תקן ישראלי 1205 לאינסטלציה?

לפני קבלת אישור אכלוס מבנה, יש לבצע כמה בדיקות חשובות. אחת מהן היא בדיקה מקיפה של רשת האינסטלציה, כדי לוודא את תקינותה ואת התאמתה לתקן ישראלי 1205 לאינסטלציה.

אינסטלציה, שרברבות בעברית, הוא תחום שעיסוקו מערכות הזרמת הנוזלים (מים ושפכים) בתחומיו של מבנה. בעולם השרברבות מככבים ברזים, צינורות, שסתומים, מסננים ומתזים, שנועדו לאספקת מים לשתייה, לבישול, לרחצה, להדחת השירותים, להשקיה, למערכות חימום וקירור, למערכות לכיבוי אש ועוד.

מערכת האינסטלציה עומדת בפני לחץ מתמיד של זרמי מים וטמפרטורות גבוהות ולכן כל פגיעה בה, אם בשל רכיבים לקויים, פגיעה חיצונית, בלאי או התקנה לקויה, עלולה לגרום לפיצוץ צינור, הצפות ונזקים כבדים. מכאן שחשוב לשמור ולהקפיד על תקינותה של המערכת הזו, כבר משלב ההתקנה.

מהו תקן ישראלי 1205 לאינסטלציה?

בנוסף לאחריות האישית, מחייב חוק התכנון והבנייה לבצע בכל מבנה, בדיקות של מערכת האינסטלציה, על ידי מומחי מכון התקנים הישראלי, כדי לוודא עמידה בתקן ישראלי 1205 לאינסטלציה. בדיקה מוצלחת, היא תנאי לקבלת טופס 4 לאכלוס ולאחריו טופס 5, המהווה את תעודת הגמר של המבנה. 

תקן 1205, מגדיר את דרישות החוק בכל הנוגע להתקנה ולפעולה של מתקני אינסטלציה ותברואה, בבנייני מגורים. התקן מתייחס הן למערכת האינסטלציה של הבניין בכללותו והן של יחדות הדיור הנכללות בתחומיו.

עמידה בדרישות תקן ישראלי 1205 לאינסטלציה והגשת תוצאות הבדיקות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, הן תנאי הכרחי לקבלת האישורים הדרושים לאכלוס המבנה ולקבלת אספקת מים, חשמל, גז ושירותי טלפון, בגמר הבנייה.  

חשיבות הבדיקה והתקנה על פי התקנים

בדיקת האינסטלציה על פי תקן 1205 מבטיחה כי המערכת עומדת בדרישות הבטיחות והאיכות הנדרשות. התקנים הנוספים תקן 2174 ותקן 931 עוסקים בתחומים משלימים הקשורים לבטיחות אש. תקן 2174, למשל, מתייחס לדרישות איטום אש במערכות אינסטלציה, במטרה למנוע התפשטות אש במבנה במקרה של שריפה. תקן 931 עוסק בנושאים נוספים הקשורים לבטיחות אש בבניינים.

מה יש לבדוק במערכת האינסטלציה על פי תקן 1205?

בדיקת מערכת האינסטלציה של הבניין והתאמתה לתקן ישראלי 1205 לאינסטלציה, נערכת על ידי מומחי מכון התקנים הישראלי וכללת סקירה של כל היבטי המערכת:

  • בדיקת הנקזים שמתחת לבניין –  בשלב הראשוני,נבדקת התקנת צנרת הנקזים שמתחת למפלס הרצפה, עוד לפני יציקת יסודות המבנה והטמנת הצינורות בבטון או בחול.
  • קולטני מי גשמים – נבדקת גם הצנרת הניצבת (מערכת המרזבים) המיועדת לניקוז מי גשמים ממרפסות וגגות המבנה ומניעת הצפות.
  • צנרת מים קרים/חמים בתוך הדירות – יש לבדוק בנוסף, את טיב ההתקנה של צנרת המים בדירות עצמן, באמצעות סקירה של דירה מדגמית אחת, לכל שמונה יחידות דיור. נבדקות אספקת המים החמים והקרים בדירה, מידת האטימות של הצנרת והימצאותם של אביזרי האינסטלציה, הנדרשים על פי דרישות התקן. 
  • צנרת נקזים ודלוחין בדירות – בבדיקת מערכת האינסטלציה בדירות המדגמיות, ייבחנו גם נקזי הדלוחים והשפכים ואיכות ההתקנה שלהם.
  • מערכת הניקוז וקולטני שפכים – מערכת הצינורות המעבירה את מי השפכים מהדירות אל מערכת הביוב העירונית, נבדקת גם היא.
  • מערכות אספקת מים משותפת בתוך המבנה – בדיקה צריכה להיערך, גם לצנרת המים המשותפת בבניין, המספקת מים לכלל הדיירים. נבדק טיב התקנת הצינורות וההתאמה שלה לתוכנית המאושרת, לצד בדיקה של אטימות הצנרת וזיהוי האביזרים, התואמים את דרישות התקנים השונים.
  • בדיקת מערכות אספקת מים מחוץ למבנה – בדיקה נוספת, נערכת להתקנת צנרת אספקת המים החיצונית של הבניין, החל מקו ההזנה ועד לכניסה למבנה וכן התאמתה לתקן, לצד בדיקת אטימות הצנרת והימצאות האביזרים.
  • בדיקת מערכות הגברת לחץ מים בתוך המבנה – גם לחץ המים בצנרת העוברת במבנה, צריכה להיבדק, כדי לוודא שהיא מתאימה לתקינה ולתוכנית המאושרת, לרבות בדיקת לחץ המים המגיע למערכות לכיבוי אש. כמו כן נבדקת המערכת להגברת לחץ המים, הכוללת בדיקה של התקנת חדרי המשאבות, הצנרת והאביזרים.
  • מערכות כיבוי אש – בדיקת חיונית נוספת, כוללת את מערכת כיבוי האש במבנה. היא כוללת בחינה של מצב ברזי הכיבוי, אופי התקנתם של גלגלוני הצינורות ומיקומי התקנתם, בחינת ההתקנה של חדרי המשאבות ושל הצנרת ושל עמדות כיבוי האש, בהתאם לדרישות יועץ בטיחות.
  • בדיקת אופיין רשת מים – בנוסף לאלה, מתבצעות כחלק מבדיקות האינסטלציה, בדיקת אופיין רשת מים, לפי ת"י 1596. הבדיקה נדרשת להשלמת נתוני המערכת, או כחלק מהבדיקות הנדרשות לקבלת היתרים.
  • בדיקת ביצוע גמר עבודות שרברבות – בדיקת ביצוע גמר עבודות שרברבות, היא הבדיקה האחרונה, המסכמת את מצב מערכת האינסטלציה במבנה על כל פרטיה והיבטיה ואת תפקוד כול רכיבי המערכת, הן באספקת מים סדירה והן בפינוי שפכים נכון. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן